English Version

Choreograaf, producent

David Middendorp

DSC_3678BBB

Biografie

David Middendorp begon op zijn zestiende met dansen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Al gauw voelde hij meer aantrekkingskracht tot de moderne dans en stapte hij over naar de Rotterdamse Dansacademie. Tijdens deze opleiding won Middendorp de Beurs Dansersfonds ’79, waarmee hij kon studeren aan de Juilliard School in New York. Middendorp startte zijn professionele danscarrière bij het gezelschap Introdans. Vervolgens danste hij bij het Saarländische Staats Ballet, bij verschillende Nederlandse producties en bij BalletTheater München.

Bij dit laatste gezelschap maakte Middendorp zijn eerste choreografieën Breadpiece (2002) en Dreamsketch (2003). In 2004 keerde hij terug naar Den Haag en maakte hij onder de vleugels van Korzo producties verschillende voorstellingen die opvielen door de ingenieuze mix van dans en technologie die zowel bij het publiek als bij de pers zeer in de smaak vielen. Onder andere bij Korzo en Introdans maakte hij zowel voorstellingen voor volwassenen als voor de jeugd. Zijn werk was te zien op festivals als Lowlands, de Parade en Oerol en op de wereldtentoonstelling 2010 in Shanghai. Buiten eigen producties maakt Middendorp ook regelmatig videodecors voor andere makers. Onder andere het decor voor De Notenkraker van De Dutch Don’t Dance Division (DDDDD), het decor van Knock Out van Percossa en Murph van de Meekers.

Met het oprichten van stichting Another Kind of Blue zet Middendorp zijn eerste stappen als zelfstandig choreograaf. Blue Technology is de eerste avondvullende voorstelling van de stichting. Deze voorstelling laat zien wat Middendorp in huis heeft en wordt zijn uitgesproken signatuur in al zijn aspecten uiteengezet.

 

David Middendorp over zijn werk

Mijn werk is vaak een mix van dans en multimedia. Ik hou van het gebruik van animaties, omdat ik erin geloof dat het eraan kan bijdragen de kijker mee te nemen naar de wereld die ik creëer.

Mijn interesse voor animaties heb ik van mijn ouders  overgenomen (vader is ingenieur en moeder is kunstenares, schrijfster en illustrator), maar ook zag ik altijd al gelijkenissen tussen dans en animatie. Beide kunnen een andere draai geven aan de werkelijkheid, wat mensen stimuleert om eens een stap terug te nemen van onze eigen realiteit en er in een ander perspectief tegenaan te kijken.

Anders gezegd, ik creëer bewegingen voor dansers en soms voor pixels. Uiteindelijk zijn het beide dimensies van de tijd die ik probeer een betekenis te geven.”