Met een nieuw jaar voor de deur stelden we choreograaf David Middendorp een paar vragen over ‘Flirt with Reality‘ en de toekomstplannen.
Na het succes van vorig seizoen ben je dit jaar opnieuw op tournee met Flirt with Reality. Muziek en techniek spelen een grote rol in deze voorstelling. Wat was er eerst? Muziek, techniek of je idee voor de choreografie?
Het begint met iets dat mij fascineert, een bepaald onderwerp dat mij bezighoudt. Dit idee staat vaak nog los van de technologie of de dans. Vervolgens ga ik het onderzoekstraject in om de dans en technologie bij elkaar te krijgen. Ik doe een kleine proef met dans en een kleine proef met technologie en ik kijk of dit werkt. Ik stel het voortdurend bij tot ik het gewenste resultaat heb. In mijn werk zie je geen standaard repetitieperiode van een aantal weken achter elkaar zoals je vaak bij andere gezelschappen ziet. Het is een veel langer traject.
De muziekkeuze is heel verschillend, soms wordt de muziek speciaal voor een stuk gemaakt en dan ga ik om de tafel met een componist. Dat is soms lastig, want de componist wil vaak eerst de dans zien voor hij of zij iets kan maken en om de choreografie te kunnen maken heb ik de muziek nodig. Een kip-ei verhaal dus! Het gebeurt ook regelmatig dat ik bestaande muziek gebruik die ik er om een of andere reden bij vindt passen.
Zijn er sinds de première van Flirt with Reality in oktober 2018 nog dingen veranderd in de voorstelling?
We werken in de reprise met een aantal nieuwe dansers die elk weer hun eigen stijl meebrengen. Ik heb kleine dingen in de choreografie aangepast. Sommige stukken lopen nu beter en de choreografie als geheel is iets compacter.
Wat kunnen we van jou verwachten in 2020?
Ik ben bezig met nieuw werk voor het programma GEK GEZICHT van Introdans (vanaf maart 2020). Het stuk Wereldleiders gaat daar in première met een eerste versie en gaat aan het einde van het jaar mee in het nieuwe avondvullende programma Wave van Another Kind of Blue (vanaf december 2020). Ook bij deze projecten geldt dat ik nog volop aan het onderzoeken ben hoe we het gewenste eindresultaat kunnen bereiken. Dans en technologie gaan hier qua ontwikkeling gelijk op. Hoe dichter we bij de première komen, hoe meer vorm de dans krijgt. Verder ben ik bezig met de aanvragen voor het nieuwe kunstenplan zoals menig ander gezelschap in deze periode!
Kun je een van je inspiratiebronnen met ons delen?
Ja, momenteel kijk ik graag naar een filosofie kanaal Cosmic Sceptic van een jonge filosofie student. Hij bespreekt allerlei vraagstukken die mij ook inspireren. Ik ben heel erg bezig met kunstmatige intelligentie en daar wil ik in een toekomstig programma meer aandacht aan besteden. Als je iets met kunstmatige intelligentie wilt ontwikkelen, moet je eerst weten hoe dit werkt bij mensen zelf. Daar helpt dit kanaal me bij. Een onderwerp is bijvoorbeeld ‘vrije wil’. Cosmic Sceptic heeft daar een mooi filmpje van wat het goed samenvat.
Flirt with Reality is nog t/m 31 januari 2020 te zien. Vanaf maart 2020 is de nieuwe voorstelling Gek Gezicht in diverse theaters te zien. Gek Gezicht is een samenwerking met Introdans.