Apr
30

Dutch Tilt Studios

Dutch Tilt Studios aan het woord.
Mathijs Brussaard, Peter Geerts en Johannes Bevelander

Dutch Tilt Studios in een Nederlands animatiebedrijf, gespecialiseerd in animatie film productie. Sinds onze deelname aan Britain’s Got Talent is Dutch Tilt Studios betrokken bij de animatie productie van Another Kind of Blue. Bij het maken van nieuwe animaties of het aanpassen en verbeteren van bestaande animaties staan de drie heren van Dutch Tilt Studios altijd klaar met veel enthousiasme!

Hoe is Dutch Tilt Studios in contact gekomen met Another Kind of Blue?
Begin 2016, toen Dutch Tilt Studios net opgericht was, hebben we via Facebook contact gelegd met David. Hij was destijds op zoek naar animators voor een stuk dat bij Britain’s Got Talent uitgevoerd zou gaan worden. Na één meeting besloten we met elkaar in zee te gaan. Het leuke is dat hij onze eerste klant was en dat we nu nog steeds regelmatig samenwerken aan allerlei bijzondere projecten.

Wat motiveert Dutch Tilt Studios om te werken met animatiefilm producties?
Het creatieve aspect speelt de grootste rol. We vinden het erg leuk om dingen te maken die in de echte wereld niet of nauwelijks mogelijk zijn. Wat dat betreft is de samenwerking met Another Kind of Blue ons op het lijf geschreven.

Voor Another Kind of Blue maken jullie animaties die uiteindelijk te zien zijn in combinatie met live dans. Hebben jullie als eens eerder samengewerkt met de podiumkunsten? Is dat een uitdaging voor jullie?
Wij doen projecten in vele verschillende soorten media vormen, maar dit was de eerste keer in samenwerking met podiumkunsten. De manier waarop Another Kind of Blue live dans met video technieken combineert was voor ons compleet nieuw toen we er voor het eerst bij betrokken raakten.

Hoe is het voor jullie om jullie werk (animaties) op het scherm achter live dans op een podium te zien?
Het contrast tussen het werk op de spreekwoordelijke zolderkamer en de uitvoering in het theater is enorm. Het is elke keer weer indrukwekkend als alles uiteindelijk bij elkaar komt; dans, visuals, een groot podium, audio en niet te vergeten het publiek, het applaus en de reacties.

Wat was het lastigste wat jullie hebben gemaakt voor Another Kind of Blue? En wat was het gekste?
Het lastigste is lastig te beantwoorden. Elk project heeft zo zijn complicerende factoren. Als we moeten kiezen zou het de choreografie Painting worden, voor Introdans. Dat stuk is vrij lang en heeft een aantal breinkrakers in zich.
En het gekste was waarschijnlijk het experimenteerproject met de toverstafjes die realtime door het optitrack systeem getracked werden. Wat het mogelijk maakte om er allerlei interactieve spelelementen mee te verzinnen die direct in de studio gespeeld konden worden.

Hoe vinden jullie het om samen te werken met Another Kind of Blue?
Heel erg leuk en uitdagend. Veel projecten omvatten één of meer elementen die net ‘out of the box’ zijn voor ons. De uitdagingen die daarbij komen kijken gaan we graag aan en onderweg leren we een hoop interessante nieuwe dingen.